Wednesday, June 8, 2011

MISI MENCARI LIMAU PURUT JANTAN.

Assalamualaikum Warahmatullah & salam 1 malaysia utk sume reader & follower Encik Suami. Saya harap anda sume sehat walafiat dan berada dlm keadaan yang baik.

Tengok pada tajuk entri nie..mesti anda sume tertanye2 kan? Waima saya sendiri pun tak penah tau ada ada limau purut jantan & limau purut betina. Yang saya tau limau purut je. Lagi2 daunnye yg letak dlm tom yam tue..mmg marbeles.

Entri nie kene baca sampai abeh..baru anda tau jalan citenye. Sebenarnya.. dlm beberapa minggu nie, kehidupan saya dan isteri tidak berapa tenteram kerana anak sulung saya NURIN IRDINA IZAZI yang berusia 4 Tahun mengalami gangguan. Begini citernye. Beberapa minggu lalu..saya balik ke rumah mak saya. Tapi pada masa tue dh mlm dah. Hampir sampai simpang nak masuk ke kg saya, tetibe anak saya berkata begini :

Nurin : Ayah..bwk lah kete laju2 skit.
Ayah : Kenapa? selalunya kakak soh ayah bawak kete pelan2..jgn laju2.
Nurin: Ada hantu la ayah.
Ayah: Ish..tak baik ckp mcm tue. Mana ada.
Nurin: Iye..ada. Dia ikut kat belakang kete ayah.

Berderau gak darah saya. Tapi saya cool down. Selawat dan baca apa yg patut. Kunjungan saya ke rumah mak masa tue pun bukan utk tido sana, just nak tgk keadaan mak je. So..mlm tue jugak saya balik ke rumah saya sbb esoknye keje.

Sampai kat umah..saya bersihkan kakak, tukarkan baju pastue soh dia tido. Mmg nurin nmpk penat. Mana taknye..sblm g umah mak saya..saya bwk dia g jenjalan dulu. Mmg nyenyak nurin tido. So..disebabkan letih. Saya ngn wife pun tido jugak. Beberapa jam selepas tue..nurin nanges kuat, pastue dia bangun, lari2 dlm umah, naik atas katil, lompat2, turun katil pastue dia kibas2 tangan dia kat kiri & kanan bahagian pinggang. Saya terus bangun sambil tgk gelagat dia. Bila saya dtg dekat, nak pegang n pujuk dia, dia taknak. lama-lama, baru dia nak. Saya pujuk dia n saya tnye kenapa kakak nanges pastue lari2. Dia ckp takde apa. Saya ckp mustahil takde apa-apa. Nurin jwb..betul..xde apa2. Ok..takpe. Klu takde apa-apa, kakak sambung tido. Tak lama lepas tue..dia nanges n bangun lagi. Seram jugak saya. Bukan apa..saya sgt kesian kat nurin.

Esoknye..pagi mcm biase saya hantar dia ke umah pengasuh dia. Saya ceritakan serba sedikit kejadian mlm tadi kat pengasuh. Petang, balik keje saya amik dia kat umah pengasuh. Pastue.. ibu yg jaga dia tue ckp..tadi nurin bagitau, mlm tadi dia nmpk hantu. Ada ibu dia (Hantu), ada anak dia (Hantu). Pastue..pengasuh dia tnye..kat umah ibu nie ada tak? Nurin jawab takde.

Petang tue jugak, saya bwk nurin pegi umah seorang haji dekat area umah saya. Ramai yg soh bwk berubat kat situ. Haji tue ckp..umah kami ok. Takde masalah. Dia bagi air yang dibaca doa soh campur dlm air mandi nurin.

Dah cuba cara haji nie..tapi, nurin still ada gangguan jugak. Walaupun tak kerap. Pakcik wife plak ajak try berubat kat klang. Tapi..kene bwk LIMAU PURUT JANTAN. Saya usahakan jugak. Mmg susah nak dpt..temujanji Isnin 6 Jun. Petang tue dlm pukul 3, saya try call kawan baik saya. Alhamdulillah.. abah dia ada kebun. Kebetulan mmg ada pokok limau purut. Saya mintak izin ngn bos nak kuar jap. Pegi umah kawan saya tue amik abah dia n bwk g kebun. Saya ckp lah..Pakcik...klu boleh nak limau purut jantan. Pakcik tue pun terkejut sbb dia tak penah dgr n tak tau cemana rupa limau purut jantan.

Sampai je kebun tue, saya telek buah limau tue satu persatu. payah nak bezakan. Udahyne..saya bwk sampai 20 biji. Nanti..kat tpt berubat tue biar dia pilih. Sepanjang perjalanan nak ke tpt berubat tue..nurin asyik tanye je..kita nak g mana ayah? Saya jawab.kita nak g umah kawan atok.

Mengikut apa yg pakcik tue ckp..nurin takde apa-apa. Cuma ada "benda" yang nak rapat ngn anak saya. "Bende" tue org punye. Tapi tuannye dah tak pedulikan dia. Nasib baik kat umah pakcik tue ada stok limau purut jantan. Dia bagi saya 5 biji, pastue minyak atar 3 botol ngn air mineral sebotol. Limau tue kene letak dlm air mandi nurin. Lepas mandi sapukan minyak atar kat nurin. Air mineral tue, campur dlm air susu dia.

Malam balik dari tpt berubat tue, nurin tido ok. Cuma, malam tadi jadi balik. Tapi tak lah teruk sgt. Ada jugak nanges2nye. Kawan2..saya sgt risau. Sape yg tak sayangkan anak kan? Hope sgt2 gangguan nie pulih dgn segera. Saya sayang anak saya.

p/s: Disebabkan kamera saya dh rosak, jadi..sy tak dpt nak amik gmbr limau purut jantan. Klu tak, boleh saya letak kat sini supaya anda sume tau cemana rupenye limau purut jantan tue.

69 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

moge nurin sihat spt biasa..

beselah,gangguan pada budak2..

berubat mane yg mau yer..

nk gak tgk rupa limau tu.

NM02 said...

teringat plak kes anak buah saya si bambam tu. yg kena kacau kat kuantan tu. kesian kan kat anak2 kalu kena kacau cenggini. sedih tgk dorang. asyik nangis jeee...

eh, saya betul2 nak tgk perbezaan limau purut jantan dan betina ni. nnt kalu tekena kat saya senang le, saya dah tau. hehehe... amek la gambar.. masuk n3 tau

cuba lagi ngan ustaz lain..

Cik Bambam said...

Nauzubillah..

errmmm..tak tahu nak bagi petua per..cuba berubat cara islam la pulak..means ngan ayat-ayat Al-Quran..ngan ustaz semua..

p/s: nak minta tolong VOTE boleh?

step 1 : klik LIKE http://www.facebook.com/churpchurp
Step 2 : Klik VOTE pic saya.. LINK PIC
Step 3 : dah boleh klik PANGKAH.. hehehe..

Thanks!

[k]o{q}i[n] said...

bykkan solat hajat, baca yassin, dan berdoa.. Hanya Allah je Maha Berkuasa.. Mintalah pertolongan dariNya. Kita dah usaha, jadi berdoa dan tawakkal... Insyaallah ank en suami baik2 aja...

Isteri Encek Bard said...

owh ader ker mend tu

Encik Suami said...

NUYUI:

Thanks sbb mendoakan nurin. Saya pun harap dia pulih dgn cepat.

Limau purut jantan tue mmg payah nak jumpa. Dalam satu bakul besar..maybe ada 1 jerk.

Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng kat 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.

Encik Suami said...

NM02:

Maunye tak kesian kak. Sedap2 tido..kene ganggu. Kita yg tgh tido nie pun turut bangun sama.

Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng kat 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.

Encik Suami said...

BAMBAM:

Thanks. Buat masa nie saya teruskan dulu dgn yg latest nie, tgk perubahan dia cemana. Maybe kene g berubat kat tpt yg sama 2 3 kali kot.

Pasal link yg awak bagi tue..Insya-Allah..nanti saya vote ye.

Encik Suami said...

KOQIN:

Gaya berhujah..mcm ustaz la.
Terima Kasih ustaz. Insya-Allah..abg akan lakukan apa yg anda sarankan.

Encik Suami said...

ISTERI ENCEK BARD:

Saya tak paham.
owh ader ker mend tu--->apa yg ada?

Nisa said...

dasatnya..hope nurin will be fine

aizamia3 said...

moga Nurin lekas sembuh dengan membacakan ayat-ayat suci Al-Quran.. moga Nurin tak lagi kena ganggu.. Jangan biarkan dia duduk sorang2..

Encik Suami said...

CEKODOD:

Terima Kasih sbb mendoakan.

Encik Suami said...

AIZAMIA:

Terima Kasih. Gangguan tue selalunye mlm je. Klu malam..mmg tido sebelah dia.

adwafarahin said...

sian nurin
semoga cpt la die dijauhkan dr "bnd" tu aminn

Encik Suami said...

ADWA:

Mmg kesian kat dia.
Thanks ye adwa sbb mendoakan kesihatan nurin.

Ayen... said...

kwn doakan semoga nurin sihat kembali .anak kwn dulu pun penah gak kene mende gini tp Alhamdulillah skrg dah ok.

iKhRam said...

salam
saya ni cucu tok dukun...
atuk saya boleh juga mngubatkan sakit-sakit mcm ni..
tp jauh.. kat jelebu sana!!

apapun semoga adik nurin cepat sembuh k?

Encik Suami said...

AYEN:

Terima kasih krn mendoakan nurin.
Saya pun harap gangguan nie berkahir dgn segera.

Encik Suami said...

IKHRAM:

Terima kasih mendoakan anak saya.

ShukSRphotoz said...

En Suami: budak2 kecik ni lemah semangat, sy doakn semoga nurin cepat sembuh.. Kadang2 kita x sangka perkara mcm i nak jd... tuan kena buat solat hajat dan bykan berdoa kepada Allah S.W.T, insyallah Allah akan tolong tuan.

Encik Suami said...

SHUK:

Saya sokong kenyataan anda. Budak2 kecik mmg org kata lemah semangat.
Terima kasih atas nesehat dan kata2 semangat yg anda berikan.

Unknown said...

Tia pun nak tengok juga macamana rupa daun tu . Tia doakan semoga Nuria kembali pulih seperti sediakala ..

Bila Ku Temu Bahagia (Akhir)

Encik Suami said...

TIA:

Rupa Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng ada 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.

Terima kasih sbb mendoakan kesihatan nurin.

hawiz said...

betol ker?..uhhu...xpenah tgk limau tu..huhu..

La Majid said...

try tiap malam bacakan ayat suci Al-Quran..tak pun try bawak g berubat ke tempat perubatan islam..Dulu adik saya pun pernah ade benda nak kwn..tp skrg alhamdulillah dah ok.

Semoga Nurin cepat sembuh..

Ur Other Half said...

xpenah kudgr limau purut jantan.. cmne rupenye?

ejulz said...

giler seram jugak kisah ni.. xtau sgt pasal benda2 camni.. better kene banyak baca ayat2 quran kat nurin kot.. insyaallah akan dilindungiNya..

ibu syafiq said...

cian'y kt nurin...
usaha berubat agar nurin cpt sembuh yer...

Unknown said...

alamak bro..mcm mana camera leh rosak..nak gak tgk bertapa jantan nye limau tu...hehe

qamarguyz said...

salam ziarah..
kesiannye kak si kecil nurin..
moga dia cepat sembuh, dan kembali bahgia semuanya..
nyway memang tak pernah tahu wujud jantan betina limau purut nie..huhu..
ada bezanya ke?

Encik Suami said...

HAWIZ:

Abg pun mula2 pelik bebenor dgr limau purut jantan. Tapi la nie dh tau dah mana nak bezakan yg jantan dan betina.

Encik Suami said...

LA MAJID:

Buat masa skrg nie, mmg tgh jalani perubatan islam. Tgk perkembangan dia cemana dulu.
Anyway..thanks sbb mendoakan kesihatan nurin.

Encik Suami said...

DARKBATMAN:

Pelik kan? Saya pun tak penah dgr sblm nie.

Rupa Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng ada 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.Tue lah dia limau purut jantan.

Encik Suami said...

EJULZ:

Mmg agak seram. Yang mengalami lagi lah seram. Mmmg tak penah alami situasi mcm nie. Sblm nie dgr citer org je.

Terima kasih atas pandangan anda.

Encik Suami said...

IBU SYAFIQ:

Mmg kesian. Maybe ini ujian dari-Nya.
Tgh usaha la nie. Utk pulihkan dia cepat. Agar gangguan nie tak berterusan.

Encik Suami said...

PAPA MIFZ:

Rupa Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng ada 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.Tue lah dia limau purut jantan.

Encik Suami said...

QAMARGUYZ:

Terima kasih kerana mendoakan nurin.

Rupa Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng ada 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.Tue lah dia limau purut jantan.

Anonymous said...

kesiannya nurin.
hope everything will be back to normal.
mintak doa banyak2 dengan Allah ya...

mummy_ayu said...

takutnya..budak2 kan memang leh nampak benda2 mcm nie..apa pun..harap2 pas Nurin makin sembuh..and minta dijauhkan dr gangguan mcm nie..amin..

Encik Suami said...

HANI:

Thanks Hani. Hope gangguan pada nurin berhenti cepat dan tak berpanjangan.

Encik Suami said...

MUMMY AYU:

Haah.Mmg saya ada dgr yg budak2 kecik mmg leh nmpk bende2 mcm nie.
Kesian jugak kat dia. Hope gangguan nie berakhir dgn cepat dan nurin tak diganggu berterusan.

fairus said...

Kat umah tu banyakkan baca al-quran.. masa anak tido tu letak radio yang memainkan bacaan2 ayat al-quran.. manalah tahu boleh membantu..

KyĆŖrulL said...

ya Allah.. semoga anak abg sembuh lah seperti sedia kala..

Ujang9897 said...

kenapa perlu ada limau purut jantan..??

mlm2 kena kacau ker..

SITI NOARIZAH ARIS said...

Uiii..soram ea lak bc pglaman kamu ni klau sy dh kecut perut sekali tu klau hantu ikut balk.

Dalam N3 tu ank bongsu ank yg sulung prmpuan sy kawin muda so skrg dh boleh lenggang kangkung g mana2 x yah main kejar2 dgn budak tecik g..hehe!!!

Encik Suami said...

FAIRUS:

Yes..tue salah satu cara yg saya amalkan. Hope dapat membantu lah dgn cara mcm tue.

Encik Suami said...

KYERULL:

Thanks mendoakan anak abg.Abg pun harap gangguan nie tak berterusan dan berakhir dgn cepat.

Encik Suami said...

UJANG:

Haah.Gangguan tue time mlm je.
Tgh2 dia tido tue.Tetibe dia akan nanges n bangun.

AH7 said...

wah...biar betul...nanti upload ah gmbrnye..nk tgk...limau purut 2...

BRO_MONDAY said...

angah : kesian kat nurin...budak² ni lemah semangat, kadang² tu kita yam dewasa ni pun lemah jugak...apa pun selagi kite buleh ikhtiar, kita ikhtiar lah apa yam patut...ai pun 1st time tau ada limau purut jantan...

Encik Suami said...

BRO MONDAY:

Angah akan usahakan apa saje asalkan nurin pulih seperti biase. So far..buat masa nie dia ok, Alhamdulillah. Hope gangguan pada nurin nie tak berpanjangan la.

eddy syrol said...

ermm...camne ek? percaya dgn azimat tak? salah satu cara la..itu pun kalau encik suami percaya, sbb zaman ni kata azimat ni khurafat even pakai ayat2 suci al-quran.. huhuhuhu..tp kan, doa org tua lebih mujarab..banyak2 berdoa dan solat hajat dan solat taubat

Encik Suami said...

AH7:

Betul la. Perkara mcm nie mana boleh buat main2.

Masalahnye..abg tak snap gmbr limau purut jantan tue, sbb kamera abg dah rosak.

Rupa Bentuk dia mcm lemon yg kuning tue. Kat hujung dia ada mcm 2 punat. Maksudnye..depan satu punat, blkng ada 1 punat. Tapi dia wane hijau dan kulitnye menggerutu.Tue lah dia limau purut jantan.

Encik Suami said...

CT NOARIZAH:

Seram la jugak. Maunye tak. Tapi..buat masa skrg nie..tgh berubat la. Hope gangguan nie tak berterusan.

Ooo..kawen muda, patutlah anak dah besar panjang.

Encik Suami said...

EDDY SYROL:

Terima kasih atas nasehat anda. Insya-Allah..saya cuba amalkan apa yg anda sarankan.

Faeez said...

assalamualaikum..moga nurin cepat sembuh..

Encik Suami said...

FAEEZ:

Terima kasih kerana mendoakan kesihatan nurin. Saya amat menghargainya.

aizamia3 said...

macam mana dengan Nurin sekarang.. dah beransur sembuh..? Moga dia ok takde pape hendakNYA..

Encik Suami said...

AIZAMIA:

Nurin skrg so far, Alhamdulillah. Dah beransur sembuh. Terima kasih atas keprihatinan anda.

sahromnasrudin said...

budak2 mudah terkena bende cenggini kan..semoga kita yang tua kuat untuk menghalang bende nie dr menguasai anak2...

IMANSHAH said...

Salam

Hurm, makhluk halus memang wujud..semoga saudara dan keluarga terselamat dari gangguan

aizamia3 said...

alhamdulillah..
kesian kalau budak2 yang kena.. kita yang dah remaja purba ni pun bila tak sihat pun tak selesa, apatah lagi keadaan Nurin macam tu..

LiFe KaMi said...

semoga cepat sembuh..
susah juga nak bezakn buah betina ke jantan..

kalau nak buat toturial logo mcm kami, pnjang bro, kami pun just try kat youtube je, try usha link ni, mesti ada adobephotoshop dulu CS3 ke CS4 ke,,

http://www.youtube.com/watch?v=4YvhaHuRnzk&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=JJ8h1hWBWJ8

Encik Suami said...

SAHROM:

Sokong kenyataan anda. Saya juga kene kuatkan semangat utk hadapi perkara ini.

Encik Suami said...

IMANSHAH:

Terima kasih kerana mendoakan keselamatan keluarga saya.

Encik Suami said...

AIZAMIA:

Maunye tak kesian. Tapi nak buat cemana..nie dugaan dari Yang Maha Esa. Kita kene tabah hadapi situasi ini.

Encik Suami said...

LIFE KAMI:

Mmmg susah nak bezakan yang jantan dan betina. Saya sendiri first time dengar. Tue yg bila saya tnye org..
sume seakan pelik.

Mmg teringin nak buat logo tue. Insya-Allah..nanti saya try usha tutorial pada link yg anda berikan.

Thanks ye bro.

careno said...

Alahai... takutnyer kalau jadi kat anak sendiri... semoga kite smue terpelihara...

Copyright © 2013 Reserved to Encik Suami's Blog's
Design by Azhafizah.Com