Wednesday, May 18, 2016

KAKAK..MAAFKAN AYAH

Lepas amik sepasang kanak-kanak ribena balik dari sekolah,dari dalam kete abam dh pesan kat diorg.sampai rumah,bukak baju,asingkan baju sekolah dlm bakul khas,lepas tue mandi.sorang mandi kat bilik air depan,sorang mandi kat bilik air belakang.sementara diorg mandi,abam angkat kain yang dh kering masuk dlm bakul.

siap je diorg mandi.abam sediakan makan malam yang abam tapau sebelum amik diorg kat sekolah.minggu nie minggu exam.so..lepas makan.abam pesan kat si maskulin abam si iskandar soh rehat kat depan.x lama lps tue,si maskulin tue terlelap.perut pun dh kenyang.kakak masuk bilik kemas beg sekolah dia dgn adik dah siap baru boleh dok ruang tamu.tibi jgn on.

sementara diorg rehat.baju basahan tgh basuh dlm mesin.lps siap,abam jemur n masukkan plak baju sekolah kakak dgn adik dlm mesin.si kakak dh terlelap.abam terpkasa kejutkan si kakak sebab baju sekolah dh siap basuh.dia mcm xnak bangun.abam paksa gak.abam suruh dia iron sume pakaian seragam sekolah dia dgn adik dia.baik sekolah kebangsaan dan sekolah agama.ada gak la dlm sebakul.

kesian gak la sbb paksa dia iron baju sendiri.bukan apa,abam xnak manjakan sangat dia.dia kakak okey,so..kene pandai buat keje rumah.dia soh abam temankan dia iron baju.abam ok je.sambil dia iron,abam perhatikan je.pastue abam komen,bukan mcm tue kakak,kene buat macam nie.bila fikir balik,dh abam soh dia buat,abam komen plak.xpe..mula2 mmg la x kemas dia iron.at least dia dpt belajar 'sesuatu'.

Abam xtau la betol ker cara abam ajar si kakak nie.abam bukan apa,xnak dia malas.sebagai kakak sulong,dia kene belajar buat keje rumah.at least dpt bantu ibu dgn ayah.bila kakak tido,abam tgk dia dari pandangan lain,bergenang air mata wei.rasa kesian kat dia.

# kakak umo 9 tahun.



9 comments:

Raihanah Ahmad said...

nak didik berdikari dari kecil, at least boleh uruskan diri sendiri kan

ekjoz buluh said...

Bergenang air mata? Puiii... Takpa, ajak anak sikit2

Mrs Velentine said...

abam 9 tahun umur anak MV..belum pernah suru iron ..bext year baru ajar...tapi kalau nyapu membasuh pinggan memang biasakn..takpe abam kena keras supaya depa berdikari

Nick Nashram said...

hehe..xpa, anak kena didik berdikari dari awal lagi.

Encik Suami said...

RAIHANAH : Tue yang saya cuba praktikkan.

Encik Suami said...

EKJOZ BULUH : Anak sulung girl,mmg kene ajar buat keje rumah.

Encik Suami said...

MRS VELENTINE : Sapu dgn basuh pinggan pun dikategorikan sbg kerja rumah.xpe,mana yang mampu anak buat,biarkan dia buat.

Encik Suami said...

NICK NASHRAM : Betul tue.belajar berdikari dari awal.mmg kene didik la,kalau x nanti dia x biasa n xtau nak buat.

Lea Azleeya said...

rajin sunggah encik.. Sian kakak.. tak pe la berdikari dari kecik.. nanti dah beso senang...

Copyright © 2013 Reserved to Encik Suami's Blog's
Design by Azhafizah.Com