Monday, February 21, 2011

Mood: Ting Tong

Assalamualaikum & Salam Sejahtera.

ko sehat ker? hope sehat la ye? aku kat sini alhamdulillah. Sabtu lepas..aku balik umah mak sbb nak buat macam2 keje. Mmg dah pakat dgn adik beradik yg lain. Antara keje yg aku buat membersihkan keliling umah terutama bhgn belakang umah mak, abg ipar aku dok panjat atas pokok sbb nak cantas dahan2 yg reput kat pokok pulasan & rambutan kat tepi umah mak.

Bila dahan dah potong, kenelah tarik dahan tue utk bwk ke belakang umah mak. bukan sikit occay..byk. Anak2 buah yg kecik pun dok tolong tarik sama. Tapi bagi tarik yg kecik2 je lah. Klu bagi yg besar..opkos dahan tue yg tarik depa nanti. Dahan2 tue kumpul setempat utk bakar. Api besar giler wei. Dah la panas. Tghr bute. Anak buah plak melompat2 tgk api besar, yang aku risau takut dia terjatuh kat api tue jer.

Pastue..dok bersihkan laman blkg umah mak. Mencangkul, menajak la bagai. Riuk aku. Penat giler. Aku rase tekak aku nie macam bocor je, haus memanjang. Minum bergelas2 air sejuk..still haus jugak. Peluh jantan toksah cakap lah. Lencun siot dek dibasahi dengan peluh sendiri. Bau plak toksah cakap lah. (Geli la tue? macam tak penah bau peluh sendiri plak).

Ekseli..keje2 nie sume ada sebabnye. Maklumlah minggu nie adik bongsu aku kawen. So..kene lah buat macam2 persiapan kan? Dahan pokok tue dicantas sbb nak pasang khemah nanti. Kang takut bocor plak kanvas khemah nanti.

Lepas maghrib..baru aku balik umah aku. Tersangat lah penat. Nak pegang stereng pun tak larat. Sakit2 sendi tangan ngn pinggang aku nie. La nie pun, sakit kepala. Mana xnye..buat keje time tghr, tue lah pasal. Biaselah..nak buat kenduri kawen kat kg..mcm nie lah gayanye. Nie belum time majlis berlangsung dah penat giler vavi. Time kenduri tue nanti..Ermm..xtau lah nak kata.

Occay..Setakat nie dulu ye. To Be Continue. Assalamualaikum.

2 comments:

BRO_MONDAY said...

bro sichan : waalaikumsalam, sihat je ni...('',) bagus gak ni, ai laik keje² camni...kalo ai balik umah mertua, ai selalo gak sapu halaman umah, kumpulkan setempat, pastu pak metua ai kasik bakar!!! coz beliau bomba punye oram...koh koh koh

p/s : Sila lah BW ye...tengkiu...
1.New Entry "Jom Join Lucky Draw Ana.Izzty"
2.New Entry "MINTA MAAF kepada SEMUA BLOGGER"
3.New Entry "Online Guna Hot Ticket Internet Hotlink"

Encik Suami said...

haah..sesekali buat keje mcm nie seronok.membersihkan keliling umah mak utk kenduri merangkap gotong royong perdana skali la.
klu kat kg..nak membakar byk mana pun tak kesah..janji kawal je api tue dari merebak.

Copyright © 2013 Reserved to Encik Suami's Blog's
Design by Azhafizah.Com