Friday, June 5, 2009

Pakcik Tua Di Masjid

Selalunya..kalau hari Jumaat..aku akan pegi solat Jumaat di Masjid yang berhampiran dengan opis aku.Aku akan sampai awal ke masjid sbb saja nak ik'tiqaf kat masjid tue.Kalau sampai awal..sambil2 tunggu masuk waktu..mata aku selalu melilau tgk jemaah2 yang dtg untuk bersolat.
Sedang aku dok melilau-lilau..Setiap minggu..Aku akan nmpk seorang pakcik yg sudah bongkok berusia lingkungan 80an berjalan masuk ke masjid sambil di pimpin oleh seorang anak kecil berusia dlm 6-7thn dan budak kecil itu akan duduk di sebelah pakcik tue..Aku rase bdk kecik tue..maybe cucu dia kot.Aku tgk pakcik tue sampi dia masuk dlm masjid.Aku sangka dia akan sembahyang dlm keadaan duduk..Subhanallah..pakcik tua tue masih boleh sembahyang berdiri.
Bile aku tgk pakcik tue..Aku cuba bayangkan aku ditempat dia..Adakah umur aku nie sampai tahap umur mcm pakcik tue..Kalau sampai pun..Adakah aku masih boleh sembahyang berdiri mcm pakcik tue masa aku tua nanti?Adakah bdk kecil yg akan pimpin aku masuk ke dlm masjid dan duduk disebelah aku?
Entah la..bile tgk muka pakcik tue..Aku jadi sayu..Bergenang air mata aku..Rase mcm nak g jumpa pakcik tue..peluk cium dia.Maklumlah..aku pun dh takde abah.
ABAH..aku merinduimu..

2 comments:

THE EMPEROR OF CACINSTER said...

Alhamdulillah..
bagus pakcik tu..
Istiqamah dalam beribadat..

Ummi Sue said...

aah...tu lah hargai la usia kita yang maish muda ni tuk wat amal ibadah..emmm...

Copyright © 2013 Reserved to Encik Suami's Blog's
Design by Azhafizah.Com