Thursday, June 2, 2016

NAMA PENUH SI CANTIK MANIS AYAH

Nama memainkan peranan yang sangat penting.setuju??nama yang diberi mestilah mempunyai maksud yang baik-baik.bab pemilihan nama,mmg dititikberatkan oleh suami isteri bila nak menyambut kelahiran anak.abam pun x terkecuali.untuk anak abam yg ketiga nie,abam ada buat senarai.untuk senarai anak lelaki,ada 23 nama & untuk anak perempuan,ada 17 nama.manyak kan senarai nama pilihan abam dan isteri?

Anak sulung abam si kakak,asalnya abam nak letak nama CANTIK PURNAMA SARI.klasik kan nama nie.bukan apa,kalau letak nama tue,sampai ke tua orang panggil dia CANTIK.bila fikir balik xde maksud pada nama tue.terus reject.abam nak letak NUR kat pangkal nama.NURUL,NUR,NURIN mendatangkan maksud yang sama iaitu cahaya.akhirnya abam namakan anak sulung abam dengan nama NURIN IRDINA IZAZI yang membawa maksud :

NURIN = Cahaya
IRDINA = Kehormatan Kami
IZAZI = kemuliaan

Anak kedua abam si maskulin tue, abam nak letak nama depan ada MUHAMMAD.kelahiran si maskulin nie paksa secara induce sbb liking.keputusan akhir,abam beri nama MUHAMMAD ANIQ ISKANDAR yang bermaksud :

MUHAMMAD : Yang Terpuji
ANIQ : Yang Kacak Lagi Menawan Hati
ISKANDAR : Nama Seorang Raja

Anak ketiga abam si adik yang lahir 19/05/2016 baru nie plak.abam dan isteri xnak letak nama panjang mcm si kakak dgn si abangnya.sbb pada abam,kesian diorg nak kene tulis nama panjang-panjang kat buku sekolah dgn kertas soalan.abam cadang nak guna nama si kakak samaada NURIN @ IRDINA @ IZAZI.setelah berbincang dengan isteri,kami sepakat di kampung hai pening lalat untuk beri nama NURIN JANNAH yang membawa maksud :

NURIN : Cahaya
JANNAH : Syurga

Macam entri sebelum nie,abam panggil baby <CANTIK MANIS anak ayah NURIN JANNAH>.hehe.Buat masa nie abam just bagitau nama anak dulu.abam belum bersedia nak share gambar si CANTIK MANIS nie utk uols.jangan risau,In Shaa Allah..akan tiba saat ittew nanti.sabar ye.


25 comments:

Daddy Ziyyad said...

Utk anak ke empat nanti, satu suku nama aja...kalau lelaki, letak nama Muhammad. :)

Kakzakie Purvit said...

Anak sulung kakak pun Nurin tapi ada Izzati dibelakangnya:)
Anak buah kakak Irdina ada Sofea di belakangnya

Semua mahu nama yg baik-baik maksudnya.

Nad MamaZN said...

alhamdulillah
tahniah atas kelahiran anak ke3
:)
moga jadi anak yg solehah ya si cantik manis nurin jannah :)

Husna Rahman said...

moga peribadi mereka juga seindah maksud namanya, Insyaallah =)

ewanthology said...

nama yg mempunyai makna yg baik sangat penting, sebab nama tu yg kita akan duk panggil hari hari nnt.

Lea Azleeya said...

Wahh wahh wahhhhhhhhhhh.. banyaknya senarai nama sampai puluh-puluh stenbai.. terbaik laa encik suami.. :)

Tahniah untuk kelahiran ke-3... :)

this ni3za said...

Nama Nurin Jannah is simple & Nice..Nak panggil pun senang..huhu

EH - Ekslamasi Holistik said...

Nama yang cukup indah.
Tahniah untuk cahaya mata yang ke-3:-)

nuyui a.k.a miss YUI said...

sdp sdp nama anak abam,..

afzalsukasuki said...

cantik nama2 dorang :D harap menjadi anak yang solehah insyaAllah

umi alya said...

Tahniah di atas kelahiran anak ke 3..

aRz MoHa said...

pemilihan nama yang baik sangat bagus. mudah-mudahan menajadi doa setiap kali orang memanggil nya...

tahniah atas kelahiran ketiga-tiga anak...memang betul encik suami hehe

Encik Suami said...

DADDY ZIYYAD:

In Shaa Allah,kalau ada rezeki.nama pun yg senang n mudah dipanggil.janji punya maksud yang baik.

Encik Suami said...

KAKZAKIE :

Tahun anak sulung saya lahir,mmg ramai guna nama NURIN/IRDINA.kawan2 dia pun ada nama NURIN/IRDINA.

Encik Suami said...

NAD MAMAZN:

Terima kasih atas ucapan yang diberikan.In Shaa Allah,si cantik manis nurin jannah akan jadi anak yg solehah utk ayah dan ibunya.

Encik Suami said...

HUSNA RAHMAN:

Begitu juga harapan saya.In Shaa Allah.

Encik Suami said...

EWANTHOLOGY:

Betul.saya sangat sokong komen anda.

Encik Suami said...

LEA AZLEEYA:

Haha.manyak kan senarai nama.sudahnya,nama yg xde dlm senarai yg jadi pilihan.
Terima Kasih atas ucapan.

Encik Suami said...

THIS NI3ZA:

kakak sulung NURIN.utk si cantik manis nie,panggil JANNAH

Encik Suami said...

EH:

Terima Kasih atas ucapan yang diberikan.

Encik Suami said...

NUYUI :

Terima Kasih.Nak pilih nama kena gak tau maksud disebaliknya.

Encik Suami said...

AFZALSUKASUKI:

Terima Kasih atas ucapan dan doa dari tuan.

Encik Suami said...

UMI ALYA:

Terima kasih atas ucapan.

Encik Suami said...

ARZ MOHA:

Terima Kasih atas ucapan.
apa maksud komen tuan yang nie --> memang betul encik suami hehe

Hami Asraff said...

Sedap sedap namanya.

Copyright © 2013 Reserved to Encik Suami's Blog's
Design by Azhafizah.Com